JW:n i Kristinehamn
Foto i Kristinehamn 2001 av Dan Carlsson.




AB Träkol, Vansbro1951  -  UHB 2211967
Se också
Före renoveringen


Fotot taget i Storfors av Markus Blidh.

UHB 221 kom till Värmlandståg i juni 2000. Alternativet var att loket skulle skrotas i Nykroppa, men nu hamnade det hos oss istället. Ursprungligen levererades loket till AB Träkol i GROHAB, Grängesbergs Grosshandel ABs, stämpelVansbro genom GROHAB (Grängesbergs Grosshandel AB), numera GIA, som var svensk generalagent för Jenbach. 1967-10-21 inköptes loket av Uddeholmsbolaget i Storfors till det facila priset av 2665 kronor. Efter renovering i Storfors till en kostnad av 18500 kronor kunde loket sättas i trafik. När loket slutade användas är okänt.

Utdrag ur "Dieselmotor JW-50":
"Dieselmotorn JW 50 är en stående encylindrig tvåtakt dieselmotor. Motorn arbetar enligt tvåtaktsprincipen med vevhusspolning. Styrningen av spolslitsarna sker genom kolven själv... Spolluften levereras av en medelst kuggdrev driven s.k. "Rootsgebläse"... Motorerna äro mycket lämpade för inbyggnad i rangerlokomotiv, vägvältar, traktorer, grävmaskiner etc. Ävenså kunna de anvädas för drivning av kompressorer, stenkrossar, pumpar, generatorer och övriga industriella ändamål."

Klicka för större bild!! 2000-06-19 hämtade vi loket i Storfors med hjälp av Z67 207, och det drogs ner till Kristinehamn. Efter detta satte vi igång med renoveringen av loket. Motorn hade rostat fast, men efter flera försök lyckades vi få motorn att gå runt, och så småningom gick den även för egen maskin. Nu när loket gick för egen maskin var det läge att fixa till loket i övrigt, så växellådan lagades, alla slangar byttes, nya strålkastare monterades samtidigt som elsystemet kopplades in och batterierna byttes, loket slipades och målades om. Utvändigt blev färgerna grönt och svart, och invändigt gråblå och grönt. Tillsammans med en hel del småjobb gjorde detta att loket när det var färdigt i slutet av december 2000 var en riktig pärla! Loket är Sveriges enda normalspåriga Jenbacher-lok, och används f.n. vid lokstallet i Kristinehamn.

Fakta Jenbach 50V:
Längd över buffertar: 5150 mm
Tjänstevikt: 13,0 ton
Största tillåtna hastighet: 15 km/h
Antal växlar: 3
Motortyp: JW50
Antal cylindrar: 1
Cylinderdiameter: 150 mm
Slagvolym: 3 liter
Kontinuerlig effekt: 45 hkr vid 1350 v/min
Max. effekt: 50 hkr vid 1500 v/min
Brännoljeförbrukning vid kontinuerlig effekt: 180 gram / hkrtim
Tillverkningsår: 1951
Tillverkare: Jenbach-Werke, Jenbach, Tirol, Österrike


Dragkraftstabell.
Växel Hastighetsområde
km/h
Dragkraft i kroken
kg
    Max. vagnvikt
ton
      Start 0 %o 5 %o 10 %o 20 %o 25 %o 40 %o
1 2 - 4 2350 290 392 207 138 80 65 40
2 4 - 8 1140 190 98 63 34 26 13
3 7 - 15 570 95 46 27 12 8 1


Ritning JW50



 
KMJ / Värmlandståg Skicka ett mail