F5 323
BJ F5 323 på Kristianstads godsbangård 2001. Foto Markus Blidh.




BJ F5 323 1937  -  SJ F5 550511948  -  Qlg-h 945 2420-91970  -  
945 1817-51980

1937 föddes F5 323. Den levererades från ASJ Falun till Bergslagernes Järnvägar. Elva år senare, 1948, inlemmades BJ med staten och vagnen gick in i SJ:s fordonsflotta. Sammanlagt har SJ haft 285 stycken F5:or, så man kan lugnt påstå att den smälte in bra, även om vissa detaljer skiljer sig från de F5:or som levererades till SJ. Allteftersom behovet av tvåaxliga vagnar såsom F5 (senare FV1) minskade, började de användas till annat. Vår vagn blev i samband med revision R4 1970-05-15 vid huvudverkstaden i Östersund ombyggd till tjänstevagn, och därmed var dess liv som en del av SJ trafikvagnspark över.

1992 fick vi vagnen från Banverket i Stockholm, där den använts som tjänstevagn den sista tiden. Den var då i ganska dåligt skick, men vi har nu fått vagnen i kördugligt skick igen, efter en längre tids arbete. Korgen och och taket har nålhackats plåtrena, skjutdörrarna har renoverats, vagnen har målats och löpverket har fått en stor revision. Premiärturen blev till Kristianstad och tillbaka sommaren 2001 som bagagevagn i vårt chartertåg till ett scoutläger. Vagnen står nu avställd i Kristinehamn i väntan på invändig upprustning och diverse andra arbeten, men är fullt körbar och godkänd för trafik.

Fakta BJ F5 323:
Längd över buffertar: 14500 mm
Tjänstevikt: 21 ton
Golvyta resgodsavdelning: 31 m2
Max last: 10 ton
Största tillåtna hastighet: 100 km/h
Tillverkningsår: 1937
Tillverkare: Vagn och maskinfabriken, Falun
Tjänstekupé
Öppna plattformar

Ritning BJ F5 323


 
KMJ / Värmlandståg Skicka ett mail